I
Anonieme mail waarin met bestraffende vinger naar een bekend stripantiquariaat wordt verwezen dat onlangs een soortgelijke vervalsing als die van Pump zou hebben proberen door te verkopen. Heel goed verklaarbaar, volgens de schrijver, want:
Ze hebben daar so wie so scheit (sic!) aan alles en iedereen.
Ik had hier verder geen aandacht aan besteed als het ip-nummer dat aan dit mailtje hing niet zo smadelijk eenvoudig te koppelen was aan... een andere winkel/antiquariaat...
Enfin.
Als u onderling rekeningen hebt te vereffenen, waarde stripwinkeliers, doe dat dan elders. En doe het op z'n minst wat geraffineerder.
II
Mail van een lezer uit De Haan die de kijkdag van de Millon & Associés-veiling (morgen, zondag 20 juni) bezocht. 'Tot mijn verbazing,' schrijft hij, 'was volgens de beschikbare bijlage van de catalogus stuk 24 verwijderd uit de veiling, op beslissing van de experten*).'
Speculatief vervolg: 'Zou dit het werk zijn van de door U besproken Waalse vervalser? Er was immers op uw blog sprake van verschillende gededicaceerde albums die reeds waren verkocht.'
*) Zondagse mail van dezelfde lezer: 'Experts Marc Huberty en Alain Breyne hebben me inmiddels bevestigd dat het stuk werd verwijderd omdat ze van oordeel waren dat het vals was.'
III
Lichten we nog iets uit de inbox:
Het is frappant hoe Moulinsart zich de laatste twee jaar heeft ingewerkt in de grote Hergé-veilingen. Met hulp van Thibaut van Houte en Marcel Wilmet wordt de markt van grote stukken geconfisqueerd. Je lijkt geen veiling meer te kunnen organiseren zonder dat Moulinsart zijn goedkeuring er aan geeft!
Ik ben er ook wel van overtuigd dat er door Moulinsart allerlei afspraken worden gemaakt met inzenders en het veilinghuis om bepaalde stukken tegen gunstige condities zogenaamd te kopen en te verkopen.
Dezelfde schrijver spreekt overigens opnieuw zijn verbazing uit over mijn relatie met D.:
Waarom krijgt D. geen schop onder zijn kont, zoals Kuifje Mitsuhiratu een schop gaf toen deze hem wilde omkopen?
Daarover volgende week meer.