maandag 14 juni 2010

Een andere wending (2)



Met S. en tegenzin naar een presentatie van Erwin Olaf wiens werk me nog nooit heeft geraakt (te veel techniek, geen spatje spontaniteit). Maar hé, het is in de Hermitage. Dus gun ik de fotograaf een paar beleefde minuutjes en vlucht dan stilletjes naar Picasso’s Absintdrinkster. Een kwartier later fluistert S. in mijn oor: ‘Ik zie aan je blik dat je die troela uit haar lijst wilt lichten.’

Och.

Waar gaan we het vandaag over hebben?
Wat denk je? Over achttien (minstens) geraffineerd vervalste originelen van Hergé en een overleden verzamelaar die niet overleden is.

Hoe moeilijk zijn die dingen te maken?
Los van de opsmuk (kader, referenties): niet heel moeilijk. Maar om een origineel te vervalsen, zul je op z’n minst een voorbeeld van dat origineel moeten hebben. Je kunt gaan grasduinen in de secundaire literatuur, maar grosso modo is de opbrengst gering.

De originelen van SCEPTER zie ik anders overal op internet.
Dat is ook precies het spul waaraan je je vingers niet moet branden. Het is vrij exact bekend welke platen uit dat album boven de markt hangen. Bij bijvoorbeeld GEBROKEN OOR is dat niet het geval. Een vervalste plaat of strook daaruit zal niet onmiddellijk als bedrog te herkennen zijn.

En het materiaal uit de zwart-wit facsimile’s of uit de oorspronkelijke publicatie?
Dat is ‘vervuild’: de rasters zitten er al in, de inkt is ingelopen, de tekeningen zijn vaak nog bewerkt. Kijk maar: het (vervalste) origineel van Pump:


En Pump zoals ie verscheen in Le Petit Vingtième:


Wat doet die vinger toch steeds op de afbeeldingen hier?
Die is van Nick Rodwell. Hij wijst ons hardnekkig op de exploitatierechten van Moulinsart.

Onderneemt Moulinsart eigenlijk actie tegen die falsificaties? Of zijn ze te druk met het om zeep helpen van de Vriendenclubs?
Nou, misschien hebben ze een aandeel in deze kwestie.

Pardon?!
Zo’n merkwaardige vondst van vervalsingen, daar kán Moulinsart baat bij hebben. Dus kunnen ze er ook bij betrokken zijn. En dat is een tikkeltje minder onvoorstelbaar dan je denkt.

(Morgen verder)