vrijdag 4 juli 2008

Van het rechte pad


Zelfs voor de liefhebber van Hergé is het soms lastig een klare lijn te volgen in zijn verzameldrift. Met Au pays des Soviets op een ereplaatsje (= in een antieke, gietijzeren museumvitrine) moest ik toch zeker ook de voornaamste bron voor dit album aanschaffen: Moscou sans voiles (Neuf ans de travail au pays de Soviets, 1928) van de vroegere Belgische consul in Rostov, Joseph Douillet. Dit tamelijk hysterische démasqué van het communisme was (en is trouwens nog steeds) wonderlijk eenvoudig op de kop te tikken. Maar wie het origineel heeft, wil óók de vertaling. En naar Moskou ontmaskerd. Negen jaar arbeid in het land der Sovjets (met een giftig omslag van politiek tekenaar Louis Raemaekers) heb ik lang vergeefs moeten zoeken.

Uiteindelijk vind ik de Vlaamse uitgave (van de Office de publicité in Brussel, 1930) in een kringloopwinkel (!) in Hoorn. Kost een euro en heeft een boodschap op het titelblad die intrigeert:

In dank voor uw komst. Wij gaan door. F.J. Krop. December ’30.

Kameraad Google leert dat F.J. Krop niet minder dan Douillet een vurig bestrijder van het communisme was. In december 1930 hield deze hervormd predikant in de regio Rotterdam lezingen voor christelijke mannenverenigingen onder de titel Moskou ontmaskerd. Het gelijknamige boek dat ik nu bezit, is vermoedelijk bij een van deze gelegenheden door hem gesigneerd.

Ik koop vervolgens nog De verschrikkingen uit het leven eener gevangen vrouw in Sovjet-Rusland en Brief van een bekeerden communist uit de Sowjet-hel, beide met een inleidend woord van antibolsjewist Krop.
En dan meldt S. op een goede dag dat een bevriend antiquaar heeft gebeld met de vraag of ik interesse heb in de Verzamelde Jeugdpreeken van ene F.J. Krop.
‘Nieuwe hobby?’ schampert ze.
En de Verzamelaar komt tot inkeer en beseft dat hij nu toch wel flink van het rechte pad is gedwaald.