maandag 16 september 2019

Ondertussen, in de witte-motorclub


Etentje bij een oud-collega die aan zijn sulfietallergie nu ook een ernstige lactose-intolerantie heeft toegevoegd. Het heeft nogal wat voeten in de aarde en hij mist vooral de plankjes met buitenlandse kazen – ‘En, ook heel erg, ik kan niet meer ongeschonden naar A Clockwork Orange kijken…’

Die klacht moest ik even laten bezinken en behoefde ten slotte uitleg - ik snapte werkelijk niet wat de gastheer bedoelde.
‘De melkbar… De melkbar!’ riep hij uit, vertwijfeld over zoveel onbegrip voor zijn flauwe grapje.

Natuurlijk, de melkbar:


Malcolm McDowell met een stevig glas in de Korova Milk Bar. Voor de exacte naam van die hippe tent moesten we allebei even googelen. De jaren gaan tellen, vroeger schudde ik die nutteloze kennis achteloos uit de mouw, nu is alleen de dwaze Hergé-data nog op afroep beschikbaar.

Zo wist ik zeker dat ook Kuifje ooit aan de bar van een witte-motorclub heeft gehangen. En kijk:


Het Weekblad van 18 november 1959, drie jaar vóór de boekuitgave van A Clockwork Orange.

Let eens op Haddock die zijn neus ophaalt voor zo’n brave uitspatting en zich er fluks van verwijdert. Gelijk heeft ’ie. In de Korova Milk Bar gooien ze tenminste nog opiaten, chemische drugs en synthetische mescaline in de melk.