Kijken we niettemin ook nog even inhoudelijk naar Georges’ kopieerklusje dat door Piasa aan de Art + Design-veiling lijkt toegevoegd ‘als lokspijs in een muizenval’ (dixit D. bij wie alle alarmbellen inderdaad afgingen).
Let op de opbouw (in drie stappen) van de fijne cliffhanger in de tweede strook:
‘Wat is eraan de hand, Bobbie?’ Horreur! Wegwezen!
Daar zit je dan als lezer, op een erbarmelijke novemberdag* in het oorlogsjaar 1941. Vierentwintig lange uren kauwen op de vraag wie of wat de jonge held op de hielen zit (en ook nog vrezen dat hij pootje gehaakt wordt door zijn eigen schaduw...). Sapristi, het zullen toch geen…:
Nee, gelukkig, géén coloradokevers! Het zijn slechts ratten:
Moeite heb ik dan weer met het plaatje dat aan die onthulling voorafgaat:
We zien Kuifje hier op z’n allerbeschetendst – lastig voor te stellen dat, om maar eens wat te noemen, deze bangebroek dezelfde knaap is die in drie voorafgaande avonturen tweemaal in een neerstortend vliegtuig zat en daarbij ook tweemaal zijn koelbloedigheid wist te behouden.
Wordt de lulligheid hier aangejaagd door dat malle mondje (een streepje slechts) dat bijna van zijn gezicht valt? Of moeten we de Franse politicus Jules Dufaure citeren om de overtrokken angsthazerij te begrijpen:
‘In zijn angstbuien oogt de mens als een karikatuur van zichzelf.’
Omdat Kuifje an sich al een karikatuur is van een mens, is hij dus in zijn angstbuien dubbel karikaturaal.
*) Strook H-14 met de wegrennende Kuifje verscheen op dinsdag 4 november 1941 in Le Soir. In ultra-tintinologische kringen is al eens gewezen op een singuliere simultaneïteit - 4 november 1941 is tevens de geboortedag van Martin Brozius, presentator van het iconische televisieprogramma ‘Ren Je Rot!’.