donderdag 25 april 2019

Onderzoek in het verleden (2)



Links de schetspagina voor plaat 56 uit COKE die overmorgen in Parijs onder de hamer gaat. Rechts de voorpublicatie in het Weekblad, op 20 november 1957. Zoek de verschillen!

Zoals ik eerder opmerkte: er is iets met dit kavel en ik kreeg de vinger er niet meteen achter. Was ie al eens eerder geveild? Ja en nee, zo bleek na een klein onderzoek in het verleden.

Op 14 maart 2015 ging bij Christie’s dit onder de hamer:


Crayonné original de la planche 56 prépubliée dans le journal Tintin belge n°47, du 20 novembre 1957.

Natuurlijk, die andere schetspagina voor plaat 56 uit COKE, hoe had ik die over het hoofd kunnen zien? Ook hier rept de catalogus van niet zomaar een schetspagina maar van...:

‘...een zoektocht naar een bepaalde perfectie, zowel expressief als grafisch’.

Niettemin zijn ze bij het Britse veilinghuis iets minder overspannen dan bij hun Franse concurrent. De mallerds van Artcurial durven hun pagina 56 niet alleen ‘een Japanse tuin gewijd aan contemplatie’ te noemen, ze communiceren óók over ‘esthetische duizelingen die de ambities van de tekenaar blootleggen’ en ‘kenmerkende bewegingen die de etymologie van de Klare Lijn verdichten’.

Tenslotte is de schetspagina misschien ook geen Japanse tuin, maar veeleer..

een brief die iemand schrijft terwijl hij denkt aan een dierbare, beslist onaf, maar ook zo begrijpelijk, de vibraties resonerend die De Avonturen van Kuifje hun ziel geven.

Er is niks tegen geouwehoer, ‘zolang er maar Gods zegen op rust’ (dixit volksschrijver Gerard Reve). Maar van deze zever zal ook Onze-Lieve-Heer geen chocolade kunnen maken.

Hoe moeilijk is het nu helemaal om kavel 164 in één treffende zin te karakteriseren? Kijk nog eens goed naar de pagina, en dan vooral rechtsonder.

Ja, zo simpel is het:


‘Meer dan als een pagina met schetsen, kan dit uitzonderlijke werk van Hergé gelezen worden als een uiterst verleidelijke voorstudie van The Fallen Madonna with the Big Boobies’.