Kavel 79 op de veiling van Christie’s: de Kuifje-familie doet een rondedansje. Begin vorige maand vroeg ik me hier al af waarom de vuige Alcazar in hemelsnaam als een dartele aap staat mee te hupsen. Nu we beschikken over het origineel…
…kunnen we constateren dat hij in het inktproces veel van zijn grimmigheid is kwijtgeraakt, inclusief zijn rokertje! Let ook op de Napoleontische ingreep: de knopen van zijn jasje zijn verplaatst naar de rechterbies en links sluit nu over rechts zodat de generaal er, gelijk zijn Franse collega, zijn rechterhand tussen kan schuiven.
Maar laten we onze aandacht verleggen naar dit kleinood:
Een voor de albumuitgave gesneuveld plaatje uit TEMPLE DU SOLEIL, afmetingen 6,4 bij 11,2 centimeter, richtprijs 15.000 – 17.000 euro.
Zonder context is dit een raadselachtig tafereel. Wie schreeuwt daar door de telefoon en laat Haddock peentjes zweten? En waaruit bestaat zijn repliek? Wat moet je, kortom, met zo’n ongewisse prent die ook nog eens voor een derde gevuld is met een ongevulde tekstballon?
Samenhang vinden we in het Weekblad van 20 februari 1947:
Verkeerde telefoonnummer, altijd leuk! Maar voor het album heeft Hergé het komisch intermezzo volledig terzijde geschoven.
Overigens, ze kan schokkend plat schelden, die kenau met haar krulspelden: ‘Loop naar de hel, lul, idioot!’ Daar komt geen ‘ectoplasma’ of ‘zoetwatermatroos’ aan te pas!