Maskerade van Bob de Moor – genummerde en gesigneerde foto’s van Jean-Pol Stercq, kavel 13 deze week op de Weekblad Kuifje-veiling van Catawiki.
Stercq kennen we natuurlijk vooral als leverancier van het portret van Hergé (uit 1975) dat Andrew Warhola/Andy Warhol bewerkte en gebruikte om de gefortuneerde tekenaar geld af te troggelen. Georges op zijn beurt bedong een vrijbrief om het gemakzuchtige kunstwerk (hij moest er drie afnemen) voor publiciteitsdoeleinden te mogen gebruiken.
Het begrip ‘leverancier’ is hier relatief. Stercq wist van niks, Hergé zou in alle opwinding ‘vergeten’ zijn hem op de hoogte te brengen. De fotograaf deed ten slotte wat hij moest doen: hij eiste zijn auteursrechten op. Hij had ook, voor een plagiaatzaak, naar de rechter kunnen stappen, waarna we zomaar een vroege Van Giel/Tuymans-affaire hadden.
Overigens maakte de getergde Jean-Pol veel auteursportretten op de redactie van Charlie Hebdo en voor La Galerie-Photo de Tintin, rubriek in het weekblad. Het is een beetje nikszeggend materiaal, naar de maatstaven van nu, maar deze William Vance (uit 1973) vind ik toch wel innemend:
De tekenaar, met peukje achter de vrouwentongen, lijkt hier zo weggelopen uit een sociaal-krities melodrama van Fassbinder (Die bitteren Tränen der Sanseveria, ook met Hanna Schygulla. Laatste week!).