woensdag 30 mei 2018

U wordt verzocht niet in te stappen


Ik reisde S. achterna die op de Marché du film in Cannes magere zaken had gedaan en nu was verkast naar een hotel in Grasse – ‘Een Rome van de geur was deze stad,’ schrijft Patrick Süskind in ‘Het Parfum’.

Dit beloofde land der parfumeurs was, had ik al in Nederland besloten, een uitgelezen plek om Süskinds drieëndertig jaar oude bestseller te herlezen. Maar S. dacht er net zo over en snaaide mijn exemplaar. Haar wisselgeld was een roman die aanving met:

‘De trein naar Vlissingen stond er al.’

Ik geloof niet bijster in de magische eigenschappen van een beginzin, maar deze opening leek op een moedwillig terugfluiten van de auteur: ‘U wordt verzocht niet in te stappen’. Beleefd gehoorzaamde ik aan Franca Treurs oproep en reisde niet mee met haar ‘Hoor nu mijn stem’.

Plaatje dan maar:


Geïnkte pagina 58 uit COKE. Deel van een kavel uit de eerste European Comic Art Signature-veiling van het Amerikaanse Heritage Auctions*. Dit is het andere deel:


Pagina met de originele schetsen. En kijk vooral eens naar deze oude bekende:


Haai slikt mijn in. GLOP!!!

Britten noemen zo’n onomatopee ook wel een ‘gluttony word’. Van de gulzige woorden is SLURP (stammend uit het midden van de zeventiende eeuw) beslist de bekendste.

GLOP is vunziger dan SLURP, en, lezen we in A Dictionairy of Culinary Curiosities, zelfs nog een paar eeuwen ouder:


Maar nu:


In de uiteindelijke versie geen spoor meer van GLOP! Hergé lapt de historie aan zijn laars, zijn GLOBL gaan we op voorhand niet terugvinden in eeuwenoude documenten. Toch deed het ploppend-schrokkerige van zijn fonetische vondst me ergens aan denken: het twintigste-eeuwse repertoire van Don Martin:


Helaas, in de uitputtende inventarisatie van Martins mesjogge onomatopeeën komt GLOBL niet voor. Wel is er een GLUK (King Kong throwing girl into mouth) en een ULP (Princess swallowing frog). Dichtst in de buurt komt allicht GLORGL (voorafgegaan door ARGLE GLARGLE) waarbij we ongezien weten dat hier sprake is van een princess using mouthwash.

Overigens hopen ze in Dallas komende zaterdag minimaal $ 720.000 binnen te harken voor de schets- en geïnkte pagina uit COKE. Dixit Don Martin: SKLERCH ! (Man’s popping eyes stopped by glasses).


*) KLIK HIER voor de catalogus waarin ook de klare lijntjes van Van den Boogaard, Van Dongen en Swarte figureren.