dinsdag 10 juni 2014

Greineerschrik



Verkoeling gezocht in het toneeldecor van de KunstRai (‘Een soort huishoudbeurs, maar dan met hedendaagse kunst en zonder gratis samples’, noteerde NRC vals). Van de voorgaande jaren kon ik me geen opwindende editie herinneren, maar toch... De vrees dat me iets zou ontgaan, zeurde en schrijnde als vanouds en was misschien wel net zo hardnekkig als de furunkel op de achtersteven van Hergé. Sigarenfabrikant en kunstverzamelaar Henri van Abbe noemde die angst ooit ‘greineerschrik’. Puzzelaars hebben een streepje voor: die weten meteen dat greineren een synoniem is van mislopen.

Zondagmiddag op de beursvloer constateerde ik dat ik niets was misgelopen als ik was weggebleven. Maar ten minste had ik dat met mijn eigen ogen gedaan, wat bijzonder kalmerend werkte. Ook dat had de oude Van Abbe als een aandoening kunnen wegzetten: ‘bevindingsdrang’.



Donderdag: Hoe vals was de oude Hergé?