maandag 30 juni 2014

De gevaarlijke grotemensenwereld



I.

Business Only Jets’ – uit het formidabele filmarchief van Britsh Pathé. Marsmuziek stuwt de geavanceerde zakenjet de lucht in, waar een typemachine, een bakelieten telefoon en een rekenlineaal (!) het moderne plaatje een tikkeltje ontwrichten. De Vlucht 714-ingrediënten zijn in elk geval amper over het hoofd te zien.

II.
30 juni – vandaag is het precies 47 jaar geleden dat de Congolese (en tamelijk onfrisse) politicus Moïse Tshombe ontvoerd werd in een gekaapte zakenjet:


Inspiratiebron voor Hergé? Nee, want ‘Vlucht 714’ verschijnt op dat moment al in het Weekblad. Maar een link met de Tekenaar lijkt wel te bestaan. Schrijft althans A la recherche-lezer René Norenburg die me op deze kwestie wees. Hij herinnert zich hoe hij eind jaren zestig als kind naar de promotieposter van ‘Vlucht 714’ aan de muur staarde. Norenburg:

Keer op keer bekruipt mij het gevoel dat ik iets in huis heb gehaald, dat niet meer eigen is aan mijn wereld met Kuifje & Bobbie, maar dat komt uit de gevaarlijke grotemensenwereld.

III.
De Kuifje-complotteur die zich deze zomer wil verdiepen in een pikante affaire (‘Een van de onopgeloste politieke misdaden van de twintigste eeuw’), moet ook dit filmpje bestuderen…


 

… en zich afvragen: wie is toch die geheimzinnige Pierre Davister?

IV.
Zelf vlieg ik er even tussenuit. Vanaf eind augustus zoeken we hier weer verder naar de Verloren Kuifje.

Voor spoedgevallen en noodverbandjes kunt u als vanouds bellen met de praktijk van zuster Fanny, tst. 421.

Bovenal wens ik u een deksels goede zomervakantie.