woensdag 4 mei 2011

De muur (2)


En links aan de muur bij Hergé: de ets Maternité van Picasso (97/100, in 1934 gekocht voor 600 frank). Dat wil zeggen, een van de vele Maternité’s die de kunstenaar bij leven aan het doek heeft toevertrouwd. Ik googelde er wat gedachteloos op en werd bruusk meegezogen in het verleden:


11 songs based on 10 paintings played by 39 musicians from The Netherlands.
Jaar van uitgave: 1986.
Ik had toen nog geen S.
Ik had nog geen SOVIETS.
En bovenal had ik geen wormvormig aanhangsel meer waarvan een verwaarloosde ontsteking me bijna het leven had gekost. Terwijl ik op zaal lag bij te komen van een zware ingreep, stroomde uit de transistorradio van de verpleegsters louter lichtvoetigheid: het openingsnummer* van de B-kant van La Grande Parade.
De groep heet MAM, hun onwaarschijnlijke radiohitje is ‘geïnspireerd op Maternité van Pablo Picasso’ en bevat misschien wel de meest curieuze regels uit de Nederlandstalige pophistorie: ‘Mam, weet jij nog wanneer ik voor ’t eerst een boterham met kaas gegeten heb? Ik denk, denk, denk dat je toen een jaar of drie was’.

En omdat melancholie slechts een hoopvol idee is dat huilen ergens goed voor is, gaan we morgen maar eens kijken wat er absoluut niet aan de muur van de jonge Hergé hing.


*) Te beluisteren op YouTube, inclusief psychedelisch gefröbel.