donderdag 21 oktober 2010

Weke ruggengraat (1)


Mille millions de sabords, heb ik toch weer iets gekocht. D. verleidde me tot de aanschaf van een stapeltje VOIR et SAVOIR-albums.
Verzachtende omstandigheid: misbruik van mijn obsessie voor nieuwstaat. (Zegt de aanklager: Dat smoesje hebben we vaker gehoord.)

Bij de hulpeloze aankoop trof ik later een exemplaar van De wereld van Edgar P. Jacobs, uitgave uit november 1984.
Een pijnlijk onleesbaar cadeautje.

Na bijna honderd pagina’s dweepziek gezwatel knappen bij deze afbeelding mijn bretels:


Deze wereldkaart illustreert, en ik citeer nu auteur Claude Le Gallo, ‘... beter dan wat ook het kosmopolitisme in het oeuvre van Jacobs: van Atlantis (de Azoren) tot Japan... Er zijn niet zoveel plaatsen op de wereld waar onze helden niet geweest zijn.’

Klik op de afbeelding en tracht die plaatsen aan te wijzen, beste A la recherche-lezer. Mij lukt het niet (bretelclip in mijn oog). De inzender met de meeste plaatsen, krijgt dit malle boekwerk per ommegaande toegestuurd.


Maandag: de weke ruggengraat van Hergé.