Vergeet ‘Kohle am Bord’, we leggen nog één keer het origineel onder de loep:
De schetspagina voor plaat 56 uit COKE, twee weken geleden geveild in Parijs. Inmiddels kennen we de opbrengst: 130.000 euro, het equivalent van 4 Gouden Griffels, 3 Bronzen Uilen, 2 Libris Literatuur Prijzen en 1 prestigieuze Premio Strega Europeo.
De komedianten van het veilinghuis durfden het origineel te omschrijven als ‘een Japanse tuin gewijd aan contemplatie’. Best opmerkelijk, want wie vindt nou de rust voor vrome overpeinzingen bij het kabaal van het meest dominante prentje?
BHRAOM!
Overigens een wat nukkige onomatopee. Niettemin heeft de Tekenaar ruime ervaring met het verwoorden van explosies, zie bijvoorbeeld de dreunen die hij uitdeelt in zijn vorige album, De Zaak Zonnebloem:
Tweemaal BAOUM! en tweemaal geheel to the point. Ten slotte is dit ook de klank van de allerlaatste, vermoeide detonatie in het laatste, vermoeiende album (PICAROS, pagina 44):
…maar voor de ontploffing van een dieptebom blijkbaar ontoereikend. Voldoet BHRAOM dan wel? Hergé lijkt te aarzelen, want wat zien we hier in de Weekblad-publicatie van COKE:
BHROM in plaats van BHRAOM.
Zelfs in zijn onomatopeeën beoefent de Tekenaar de kunst van het weglaten.
Volgende week: Schokkende beelden uit de rechtbank !