donderdag 30 april 2015

Slechte ingewanden


Vooruit dan maar. Als wellevend bescheid op zijn Jacobsiaanse presentje liet ik me door D. de eerste Nederlandstalige druk van De Valstrik aansmeren. Zónder Kuifje’s punt, maar mét een onderhoudend bijvoegsel: een exemplaar van het stripmagazine Titanic, uit begin 1987. Edgar Jacobs is dan koud ingeslapen en wordt herdacht door tekenaar Frank Bierkens, alias Frank Bierkenz:


Herinneringen zonder twist – of het moet het curieuze opvoeren van Warhols ‘Marilyn diptych’ zijn. Niettemin maakte Bierkenz’ wat onbeholpen in memoriam een flintertje weemoed in me los en ik verheugde me zowaar op een hernieuwde ontmoeting met professor Miloch.

Het colofon van Titanic duwde me in een andere richting. Vaste medewerker van het magazine: Martin Lodewijk. Via uitzending gemist volgde ik alsnog de geestelijk vader van Agent 327 – hangend boven de tekentafel…:


…camera onder zijn snufferd, mijmerend over de dood van zijn broer.

Verdoemde melancholie. Tsjechov indachtig (‘Soms wordt weemoed veroorzaakt door slechte ingewanden’) gaf ik me over aan de reinigende ethanol uit de Poolse wodkafles.