donderdag 1 oktober 2020

Verlaat de gevangenis zonder betalen



Anita Pallenberg, in 1971 met zoontje Marlon, album Kuifje en vriendje Keith Richards in Frankrijk. Eerder al heeft het model en de actrice (ze heeft een leuke rol in Barbarella) een relatie gehad met Brian Jones.

Vergeet dit gezelschap, we zoomen in op weer een ander Stones-lid. Ik zag ‘Somebody Up There Likes Me’, wat vlakke docu over gitarist Ronnie Wood met wie ik een leemte bleek te delen. We missen allebei een long, maar Wood moest er harder voor werken om ‘m kwijt te raken: een halve eeuw tomeloos paffen, onder andere. Hij voelt zich prima nu en verwondert zich daarover: ‘Alsof ik een Verlaat de gevangenis zonder betalen-kaart heb getrokken.’

Mooi beeld natuurlijk – hoewel het bij mij net even anders voelt. Met de pion op ‘Vrij parkeren’ terwijl de pot leeg is, zoiets.

Overigens popte bij Woods bekentenis onafwendbaar dat andere beeld op:


Georges in de botanische wurggreep. Ook hem wacht verlossing, een jonge inkleurster die in het krappe liftje van zijn studio een kaartje in zijn jaszak laat glijden.

Vous êtes libéré de prison.

Daar moet je dan nog wél gebruik van durven maken.