I.
Curieus kavel op de stripveiling van Sotheby’s (4 juli, Parijs): het poesiealbum van Marie-Louise Van Cutsem (‘Milou’) met twee tekeningen van haar jeugdvriend G. Remi, gedateerd 1917 en 1920. Georges hield van haar, maar met de liefde werd het niks tussen die twee. Milou’s ouders vonden haar te goed voor een knaap met zo’n simpele job.
Wie er oog voor heeft, ziet poëzie in de kwaadaardige afwijzing van de moeder:
Die jongen
Juist goed genoeg
Om tekeningetjes te maken
Op tafellakens
En onderleggers
Werkelijk!
Hij heeft geen enkele
Toekomst
(Irma van Uytfanck de Potter, 1925)
II.
Tiptop Georges in Oostende, gefotografeerd door Marie-Louise. Op de achterzijde van de foto heeft ze genoteerd: ‘Georges Remi, het gelukkige jaar 1924’.
III.
Vanzelfsprekend leggen Milou noch Georges zich neer bij het verbod om elkaar te zien. De jonge geliefden vluchten naar Amsterdam waar Milou een betrekking vindt als zakkenstopster en Georges als koksmaat aanmonstert op een vrachtschip van de Java-China-Japan Lijn. Op zijn tweede lange reis raakt hij bevriend met de scheepsarts Jan Jacob Slauerhoff. Deze raadt hem - niet in het minst om opportunistische redenen - aan om geen tijd te verkwisten aan tekenwerkjes, maar zich ganselijk te bekwamen in de kookkunst.
In 1930 opent Georges met zijn kersverse vrouw Marie-Louise een visrestaurant in de Amsterdamse Kreupelsteeg: Tintin & Milou. Het zeer bescheiden etablissement wordt in de oorlogsjaren door het lokale verzet als uitvalsbasis gebruikt om twee neergehaalde Britse piloten terug te smokkelen naar Engeland. Na de oorlog slaat Georges op het zakelijke vlak zijn vleugels uit. Bij zijn dood, in 1983, is Tintin & Milou een succesvolle restaurantketen met 23 vestigingen in Nederland en België*.
*) Het 24ste, hagelnieuwe filiaal in Coq-sur-Mer is nimmer voltooid en thans een bouwruïne.