dinsdag 23 april 2019

Onderzoek in het verleden (1)


Eerste Paasdag brachten we door in het hart van de Nederlandse Bijbelgordel, meer in het bijzonder in het rechtzinnige Staphorst waar de straten waren uitgestorven en de 2300 (drie-en-twintig-honderd!) zitplaatsen in de Dorpskerk stellig tot de laatste plek bezet.

S. kon hier in alle rust haar ding doen: opnamelocaties spotten voor een docudrama over het lokale poliodrama dat bijna vijftig jaar geleden wereldnieuws was*. Ik sjokte als een schaduw achter haar aan. ‘Je gaat je vervelen hoor,’ had ze me gewaarschuwd. Maar met deze temperaturen leek een duik in het verleden me wel verfrissend.

Evengoed kreeg mijn S. gelijk. Ik beleefde een uitzonderlijk saaie dag die pas weer een beetje kleur kreeg toen we, tijdens een tussenstop op de terugweg, in een voormalig tehuis voor pestlijders een ontmoeting hadden met een tam konijn in drie voortreffelijke bereidingen.

Plaatje!


Kavel 164 op de grote Vente Bandes Dessinées van ArtCurial, aanstaande zaterdag in Parijs. Originele omslagillustratie van Gilbert Gascard, alias Tibet, voor Enquête dans le passé, ofwel: Onderzoek in het verleden, een avontuur van de kreukvrije journalist Rik Ringers.

Dat het verhaal uit 1973 me al die jaren is bijgebleven, heb ik hier al eens toegeschreven (KLIK!) aan de teleurstelling over een gruwelijke cliffhanger. Dit pakkende beeldrijm valt me nu pas op:


Spoiler op het omslag van de Petit Vingtième, 25 januari 1934.

De sectie Hergé in de catalogus van het Parijse veilinghuis (KLIKKLIK!) is overigens teleurstellend. Schraalhans blijkt keukenmeester, met slechts zes originelen van de hand van de Tekenaar en nogal wat frutseltjes van zijn medewerkers.

Kavel 80 is de beoogde blikvanger:


Originele schetspagina voor plaat 56 van COKES, richtprijs € 100.000 – 130.000. Als we de hysterische samenstellers van de catalogus moeten geloven, gaat er zaterdagmiddag een mirakel onder de hamer:

Deze tekening […] is een ervaring die zowel fysiek als spiritueel is, een mystiek beeld – een Japanse tuin gewijd aan contemplatie, waarin men leert de schoonheid van het moment te grijpen.

Maar of het nu slechts schetsen zijn of een bovenzinnelijke sensatie: er is iets met die pagina en ik kreeg de vinger er niet meteen achter. Pas na een klein onderzoek in het verleden viel het kwartje.

Donderdag verder.


*) Streng gelovige Staphorsters weigerden hun kinderen te laten vaccineren. 39 kinderen werden ziek en vijf overleden. De (internationale) pers had het in 1971 over ‘middeleeuwse toestanden’.