dinsdag 24 februari 2015

Holheid en onthechting



Twee maanden weg, niets gebeurd. Nu ja, bijna niets. Air Canada maakte tussen New York en Halifax mijn koffer zoek. Derhalve klopte ik zonder schone onderbroek aan bij de zus van S. die me niks passends (want: partner van hetzelfde geslacht) kon bieden.
Gevoelens van holheid en onthechting dienden zich de volgende dag aan tijdens een lange zoektocht naar toonbare slips. Ze maken geweldige visschotels in Nova Scotia, maar smaak hebben ze niet: in hun ondergoed wil je niet dood gevonden worden. Om mijn slecht herstelde enkel te ontzien, schuifelde ik ten slotte met een merkloze 6-coulered 6-pack naar de kassa.

Die koffer kwam overigens niet meer boven water.

Waarmee ook de door Buzz Aldrin gesigneerde eerste editie van ‘Return to earth’ met piekfijn stofomslag – impulsaankoop in de Rare Book Room van The Strand in Manhattan – alweer uit mijn leven verdween. Het voornemen om het Maan-plankje in mijn eigen Zeldzame Boekjes Kamer wat op te leuken met verwante snuisterijen werd zodoende in de kiem gesmoord.
‘Och, je hebt ook troep genoeg,’ zei S. harteloos.
Gebelgd antwoordde ik dat ze met vuur speelde. Kon ik er in mijn bonte ondergoed immers niet vlot vandoor gaan met een leuk en fris inkleurstertje?