dinsdag 1 april 2014

Misverstand (2)


Veilinghuis Christie’s zoekt het, met 364 originelen, in de volle breedte: het aanbod is bijna vier maal zo groot als dat van de beruchte (lees: geflopte) Sotheby’s-veiling uit 2012. Naast de onvermijdelijke machokitsch en alle puberaal-geile vrouwen met prammende klabatsers, klotsende majoefels, kale kamelen, zengende tepelhoven en smeuïge sjamoezen (ik overdrijf slechts een tikkeltje) komt er veel leuks voorbij en ook veel lolligs. In het aandeel-Hergé is dat allicht niet de obligate plaat uit TIBET, maar toch zeker wel deze klassieke karwats-prent uit 1947…


Richtprijs: € 75.000. ‘Leuk’ en ‘lollig’ zijn geen begrippen die zich verhouden tot de additionele prijslijst van Christie’s. Juist wilde ik besluiten dat dit soort boeldagen bij serieuze veilinghuizen met dito prijzen een infantiele vergissing zijn (en vulgair bovendien), toen mijn oog op dit origineel van Carlos Giménez viel:


Los Profesionales verscheen dertig jaar geleden in de Nederlandse Rhaa Lovely. Giménez’ herinneringen aan zijn jonge jaren als striptekenaar in Barcelona zijn hartbrekend ontroerend en imposant grappig en ik ken geen strip die me zo deed verlangen naar een gemeenschap waarvan ik nooit deel heb uitgemaakt. Voor de goede verstaander schuilt er bovendien een fijne grap in dit kavel*: deze aflevering gaat over gesjoemel met verkochte pagina’s...


*) Christie’s plakt er een richtprijs van € 2.000 op. De tekenaar zelf doet ze, op zijn site, voor de helft van de hand.