Mailtje van D. die zaterdag de handjes liet wapperen bij de L’univers du créateur de Tintin-veiling in Parijs. Voor wie zondag* het massaal overgenomen ANP-berichtje over het hoofd heeft gezien: die bracht 1,8 miljoen euro in het laatje. Waarvan een ongerijmde ton voor het album gesigneerd door Hergé én door zes maangangers.
En ja, deze aquarel ging vier keer over de kop:
Ingezet op € 40.000, afgehamerd op € 168.000. Is dat interessant? Mwah.
Maar fraai is ie wel.
D. maakt melding van iets wat door de media niet is opgepikt. Hij proefde de grootste opwinding bij de gewone albumkavels: ‘Geloof me, daar werden nieuwe standaarden gezet.’
Twee voorbeelden die D. ‘alleszins bizar’ noemt:
De OREILLE uit ’43 (4ème plat A20 blanc). Ingezet op € 7500 - 8500. Bij Artcurial hameren ze zoiets dan af op € 8200. Niet. Eindbod: € 23.751.
Nog bonter verging het de OBJECTIF LUNE uit ’53 (4ème plat B8). Inzet: € 2800 - 3200. Verkocht voor € 16.250.
Beiden in état impaccable.
‘Niet eerder zoiets meegemaakt. Er is een absolute run op nieuwstaat,’ concludeert D. ‘Hoogste tijd dat je gaat cashen.’
Opmerkelijk advies van een leverancier aan een van zijn beste klanten. Maar misschien is hij het beu dat ik al een half jaar zijn aanbiedingen negeer.
Dit is waar het hier ooit - op 2 juni 2008 - om begonnen is: ‘Genoeg is kortom genoeg, na bijna 30 jaar zet ik een klare lijn onder mijn collectie.’
Zou het dan nu eindelijk...?
Ach wat. Hoe zei Rutger Hauer dat ook alweer, een kwart eeuw geleden, in een van zijn onnavolgbaar slechte films? Juist. ‘Fuck the bonus!’
(Maandag op de oude voet verder)
*) Zondag ging overigens bij een ander veilinghuis (Banque Dessinée) een origineel van Kaproen onder de hamer. Opbrengst: nil. Voor de vunzige afsplitsing van Willy Vandersteen loopt nog niemand warm.