Leuke nieuwe aanwinst: een gesigneerde trade card uit de zeldzame Monaco Masters-reeks, uitgegeven in het Formule 1-seizoen van 1969. Georges ‘HergĂ©’ Remi rijdt dan in een Ford Cosworth, samen met Jo Siffert, voor het Walker-Durlacher Racing Team.
‘Driver of the Year’ verwijst hier overigens naar Remi’s kampioenschap in ’68, voor het team van Gold Leaf Lotus. In dat jaar gaf Enzo Ferrari, groot bewonderaar van de coureur uit Brussel, hem ook de bijnaam ‘L’uomo della linea chiara’ (letterlijk: de man van de klare lijn), een verwijzing naar Remi’s vermogen om op elk circuit de ideale lijn te rijden.
1969 is voor Remi evenwel een rampjaar. In de oplaaiende rivaliteit met de nummers twee en drie – Albert ‘Oumpah Pah’ Uderzo en RenĂ© ‘The Parisian Collision’ Goscinny (beide uitkomend voor het Pilote Racing Team) – is hij telkens de verliezer. Mist hij zijn oude vriend en teammaat Edgar Jacobs?
Jacobs had er, zoals bekend, genoeg van om ‘in de schaduw te rijden’ van Remi en trok zich een jaar terug uit de racerij. Op 12 maart 1969 rijdt de taxi waarin hij zit bij het Franse gehucht Labrousse in dichte mist in een meer. De coureur verdrinkt, een dag nadat hij op de Franse televisie de risico’s van de Formule 1 nog heeft vergoelijkt met de legendarische uitspraak: ‘Wat mij betreft: het tekenen van strips is een gevaarlijker beroep’.*
*) Dit was een duidelijke kwinkslag naar het recente ongeval van striptekenaar Niki P. Lauda, die ernstig gewond raakte door een ontploffende theeketel:
Tijd voor een zomerstop - ik ben tot eind augustus afwezig. Voor een snelle bandenwissel en volle tank kunt u als vanouds contact opnemen met mevrouw Fanny van garage Moulinsart, toestel 421. Bovenal wens ik u een fijne zomervakantie!