donderdag 7 juli 2011

Ah! Les Vacances





Beste A la recherche-lezer,

ik ben
tot eind augustus afwezig.

Voor spoedgevallen en kleurpotloden
kunt u als vanouds bellen met
zuster Fanny op toestel 421.

Bovenal wens ik u een
plezierige zomervakantie.


woensdag 6 juli 2011

dinsdag 5 juli 2011

Ondertussen, op kantoor



Plenaire feedback-sessie waarin Hergé aandringt op een drill down-analyse van de knelpunten met Casterman. Links Jacques Martin die een stukje commitment implementeert ten aanzien van de key issues die op tafel liggen. Rechts zien we de secretaris van Hergé: Badouin van den Branden de Reeth. Gelieve diens naam hardop en in sneltreinvaart uit te spreken voor het gewenste Wim T. Schippers-effect.

Maar laten we onze blik toch vooral richten op het schilderij op de achtergrond. De foto trok (op de Bob de Moor-expositie in het Stripcentrum in Brussel) juist daarom de aandacht van een A la recherche-lezer. ‘Het lijkt,’ schrijft hij, ‘alsof er een weekblad Kuifje openligt, met De Zonnetempel (in het panoramische Italiaanse formaat) op het middenblad. Ik meen dat ik het schilderij al eens ergens gepubliceerd heb gezien. Maar waar ook al weer?’

Ik kan er, vooralsnog, geen pindakaas van maken.



Naschrift:Knappe observatie van een lezer die wijst op het piepkleine mobieltje waarmee Hergé aan het bellen is. Prototype uit het lab van Trifonius Zonnebloem?

maandag 4 juli 2011

Nu met korting!



‘Cokes in voorraad’ uit voorraad. Een fraaie staalkaart* van bewezen direct marketing-technieken:

Beloof hoge korting (54%). Spoor aan tot snelle actie (‘Dagaanbieding. Slechts enkele stuks beschikbaar’). Geef de aanbieding een narratieve context (‘Een kleine stock van de originele eerste druk is teruggevonden’). Garandeer betrouwbaarheid (‘Verkoper is Kuifje-specialist en heeft naam hoog te houden).

Chapeau voor de geraffineerde communicatie van deze handelaar. Plus twee kanttekeningen namens de kritische consument.

De normaalprijs is natuurlijk arbitrair en in wezen strikt particulier. Het is deze aanbieder die op zeker moment besloten heeft om € 600,- te vragen voor dit specifieke album. En op zeker moment ontdekt zal hebben dat je voor die prijs die albums aan de straatstenen niet kwijtraakt. Dat heeft weer alles te maken met het leugentje dat verscholen zit in de narratieve context: de vondst van een kleine stock.

De eerste grote vondst van stockmateriaal dateert alweer van twintig jaar geleden en omvatte, onder andere, eerste drukken van Cokes en Tibet. Met name die twee titels zijn sindsdien talloze malen in stock gevonden. Het prijskaartje van € 275,- is dan niet zozeer een spectaculaire aanbieding, maar veeleer een (nog steeds hoog ingezette) prijs die een afspiegeling is van het ruime aanbod op de markt.

*) Met dank aan RD voor de link.